مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22482 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

معاشرت با اهل كتاب چه حكمي دارد؟
به طور كلي كفار در برخورد با مسلمين به دو گروه تقسيم مي شوند: {T1- كفار حربي:T} كساني كه با مؤمنان مي جنگند تا آنان را از دين الهي منحرف كنند {A{/Bوَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّي يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اِسْتَطاعُوا{w34-43w}{I2:217I}/}A}، {V(بقره، آيه 217)V}. قرآن وظيفه مسلمين را در مقابل اين چنين كفاري دفاع و مبارزه دانسته و فرموده است: {A{/Bوَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اَلَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا{w1-10w}{I2:190I}/} و {/Bقاتِلُوهُمْ حَتَّي لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ اَلدِّينُ لِلَّهِ {w2-10w}{I2:193I}/}A}، {V(بقره، آيه 190)V}. از طرفي كساني را كه دست نياز به سوي كفار دراز كرده، تهديد نموده و مي فرمايد: {A{/Bوَ لا تَرْكَنُوا إِلَي اَلَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ اَلنَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اَللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ {w1-19w}{I11:113I}/}A}، {V(هود، آيه 113)V}. {T2- كفار ذمّي:T} كساني كه قصد از بين بردن مسلمين و فرهنگ ارزشمند آنان را ندارند و به آيين و قوانين مسلمانان احترام مي گذارند. در اين جا اسلام به مسلمين اجازه داد و ستد، خريد و فروش، معاشرت هاي سالم (در چاچوبه قوانين اسلامي) را داده است. حتي آمده است: اگر بتوانيد با معاشرت هاي صحيح انساني اسلامي خويش آنها را هدايت نماييد، واجب است چنين كنيد و بدانيد ارزش هدايت يك نفر براي شما مساوي با زنده كردن كل بشر است {A{/Bمَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا اَلنَّاسَ جَمِيعاً{w23-28w}{I5:32I}/}A}. در اين جا توجه به چند نكته ضروري است: الف) بايد احتمال عقلايي هدايت شدن آنها يا حداقل فريب نخوردن خودمان را بدهيم. ب ) كفاري كه معتقد به خدا نيستند يا براي خدا شريك قائل هستند، به اتفاق تمام مراجع معظم تقليد نجس هستند، ولي اهل كتاب (يهود و نصارا) اگر چه به نظر حضرت امام و برخي از مراجع (بهجت، زنجاني، مكارم، صافي) نجس مي باشند، اما به نظر مقام معظم رهبري و آيت اللَّه فاضل لنكراني، آنها پاك مي باشند. ج ) ازدواج دختر مسلمان با كافر به طور كل حرام است و ازدواج پسر مسلمان با دختر اهل كتاب فقط به صورت ازدواج موقت جايز مي باشد. در نتيجه گفتني است كه اگر بتوانيد آنها را هدايت كنيد، معاشرت شما اشكال ندارد، ولي سعي كنيد با تهيه خوردني هاي خشك در پذيرايي و احتياط در تماس بدن در حال رطوبت، به وظايف شرعي عمل كنيد (البته طوري رفتار كنيد كه او متوجه نشود). حتي گاهي او را به عزاداري امام حسين(ع) ببريد و او را با آن حضرت و قيام عارفانه ايشان آشنا سازيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.